Gyógypedagógia tanácsadás
Bemutatkozás
1034 Budapest Bécsi út 96/B. (A épület)
3. emelet 3.25. iroda
Email: katona.erzsebet@uni-obuda.hu
Katona Erzsébet gyógypedagógus és önismereti tréningvezető, szervezetfejlesztő szakember vagyok, sok tíz éves tapasztalattal. Az Óbudai Egyetemen gyógypedagógiai szaktanácsadóként veszek részt az egyetem Esélyegyenlőségi Bizottságának munkájában. Közvetlenül találkozom a konzultációs alkalmak során a többségében fogyatékossággal élő hallgatókkal (“diszes” tanulási zavarok, ADHD, autizmus, érzékszervi- és mozgásfogyatékos, pszichés zavarok), hogy az oktatási és életvezetési szükségleteit alaposan átbeszéljük. Bátran keressetek meg, ha úgy érzitek, hogy a korábbi tanulási, értelmezési problémák jelentősebbek lettek – akár volt szakvélemény, akár nem -, illetve egyéb támogatás, EB kérelem kapcsán is. Ha úgy érzed, hogy szükséged van arra, hogy átbeszéljük a tanulási, oktatási helyzetekben való működésedet, minél előbb keress meg, mert akkor leszel sikeres, ha minél előbb tudod, mit kell tenned annak érdekében, hogy Te is “csak” 100%-t nyújts, akkor is, ha vannak egyéb problémáid. Mindenki fogyatékos valamiben, tehát csak bíztatni tudlak, hogy keress bizalommal!
Gyakran Ismételt Kérdések
A gyógypedagógiai konzultáció előre egyeztetett időpontban, gyógypedagógus szakemberrel négyszemközt zajlik, titoktartás mellett. A konzultáció elsődleges módja a személyes jelenlét, ahol szükség esetén a hallgató családtagja is jelen lehet, amennyiben a hallgatónak erre van igénye. A gyógypedagógiai tanácsadás az egyetem hallgatóinak és oktatóinak is ingyenes.
A gyógypedagógiai konzultáció első alkalma, egy alapos feltáró megbeszélés, amely érinti ez előzményeket, a jelen aktuális helyzetet, állapotot, a tanulási, oktatási helyzetekben való működést és az életvezetés területét is.
Áttekintjük, átbeszéljük a korábbi pedagógiai szakszolgálat, rehabilitációs bizottságtól, bármilyen egyéb szakvéleményt (Autizmus Ambulancia), bármilyen más orvosi diagnózist (ortopédia, pszichiátria, hallásvizsgálat) egyéb segédeszközök használatát (pl. hallókészülék). Külön kitérünk az aktuális élethelyzetekre, az elakadási pontokra. Végig vesszük a lehetőségeket a megoldás és a hatékony, célzott fogyatékosságalapú támogatás érdekében.
Az aktuális helyzet feltárása után egyeztetjük a következő lépést. A már ismert fogyatékosság esetében egyéni helyzet függvénye, hogy a további konzultációs alkalmakra milyen gyakorisággal van szükség, ezt a folyamatot közösen alakítjuk ki. Ha szülő is jelen van az első alkalom során, vele is átbeszéljük a családműködést, hogy hogyan tudják otthoni környezetben hatékonyabban támogatni a fiatal felnőtt gyermeküket.
Amennyiben új körülmény merül fel a korábbi nem fogyatékosság, de jelen lévő problémák súlyosbodása okán – mint pl. tanulási nehézség - gyógypedagógiai szakvélemény készülhet, további kivizsgálási javaslattal.
A kari Esélyegyenlőségi koordinátorokkal szoros kapcsolatban áll a gyógypedagógus annak érdekélben, hogy azt adott karon a Te oktatási, egyéni szükségleteid kapcsán egyeztessünk. A HÖK-el a mentor program és a hallgatók egyéb támogatása kapcsán szintén aktív a kapcsolatom.
Gyógypedagógusként maximálisan elfogadó, empatikus, támogató légkört biztosítok a konzultációk során is. Fontosnak tartom, hogy közös gondolkodással jussunk el az egyéni élethelyzetekben a fogyatékosságból fakadó elakadások hatékonyabb működtetéséhez, a jelen lévő korlátok megértéséhez és azok kezeléséhez.
Mindenképpen cél az, hogy az önmagadban, képességeidben, belső erőben vetett hited megerősödjön, és meglásd azokat a lehetőségeket és gyakorlati megoldásokat melyekre támaszkodhatsz, és tudomásul tudd venni azokat a korlátokat, melyeket kompenzálnod szükséges, vagy éppen csak elegendő tudomásul venni.
A gyógypedagógiai konzultáció konkrét gyakorlati útmutatást is adhat adott helyzetekre, de hogy ebből mi valósul meg, az abszolút azon múlik, hogy mennyire tekinted ezt a fejlődésed érdekében megvalósítandó lépéseknek, azaz mennyire élsz a felkínált lehetőségekkel.
A gyógypedagógia konzultációk gyakoriságát egyéni megállapodás keretében rögzítjük, az egyéni szükségletek és élethelyzetek függvényében. Mivel jellemzően fogyatékos állapotról van szó, amely nem "múlik" el, ezért amíg az egyetem hallgatója vagy bármikor jelentkezhetsz gyógypedagógiai konzultációs igényeddel.
Az első feltáró alkalom kb. 80 perces, de bonyolultabb esetekben akár 100 perces is lehet. Az egyeztetett későbbi alkalmak 50 percesek.
A konzultáció időpontjának lemondására, módosítására írásban, emailben van lehetőséged elsődlegesen. Legalább a konzultáció megelőző héten, de minimum a tervezett konzultáció kezdete előtt 3 nappal jelezd a változtatási igényedet. Fontos, hogy ezeket a kereteket betartsd, hogy időben tudjak a módosított időpontra mást, szintén a konzultációra váró hallgatót meghívni.
A gyógypedagógiai konzultáció nem jelent gyógypedagógiai "oktatást", konkrét fejlesztő foglalkozást, korrepetálást, de egészségügyi ellátást, sürgősségi esetek kezelését sem. A gyógypedagógiai konzultáció gyakorlatias, az élethelyzetek – tanulás, oktatás, életvezetés – speciális fogyatékosságalapú, teljesen egyénre szabott segítő, támogató megbeszélést foglal magában.
Amennyiben új körülmény merül fel a korábbi nem fogyatékosság, de jelen lévő problémák súlyosbodása okán – mint pl. beilleszkedési, magatartási és tanulási nehézség (BTMN) - gyógypedagógiai szakvélemény készülhet további kivizsgálási javaslattal, mint pl. pszichiáter, vagy egyéb szakbizottság (pl. GYOPSZ.)
Ha nincs lehetőséged felkeresned személyesen a gyógypedagógust, úgy lehetőséged van online, interneten keresztül történő konzultációt igénybe venned. Alapvetően kiegészítő jellegű az online konzultációs lehetőség, a fogyatékosság okán mindenképpen előnyben kell részesíteni a személyes konzultációt a későbbiek során.
Az online konzultáció szintén előre egyeztetett időpontban történik, időpontot e-mailben kérhetsz ugyanúgy, mint a személyes konzultáció alkalmaira. Az online konzultáció az egyetemi email címmel a Microsoft Teams programon keresztül zajlik. Ugyanúgy részt vehet rajta családtag is, ahogy a személyes konzutációs alkalmakkor is.